زیرساخت اطلاعاتی زیست‌بوم طیور ایران تهیه می‌شود؛ ارائه تصویری روشن از وضعیت این صنعت

1400/09/23

تهیه و انتشار آمار و اطلاعات معتبر در صنعت طیور و تامین زیرساخت اطلاعاتی برای تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی اهدافی است که برای راه‌اندازی سامانه مرجع آمار و اطلاعات زیست‌بوم طیور ایران مطرح است.

با توجه به اینکه صنعت طیور یکی از زیست‌بوم‌های مهم و راهبردی در کشور محسوب می شود تامین زیرساختی اطلاعاتی برای آن می تواند به «تهیه و انتشار آمار و اطلاعات معتبر»، «ایجاد پنل کنترلی برای نمایش وضعیت دستیابی به اهداف برنامه ملی » و «تعریف دقیق و شفاف شاخص‌های عملکردی صنعت طیور و تولید محتوای ترویجی تخصصی» منجر شود.

صنعت طیور با ایجاد بیش از 5/2 میلیون ظرفیت شغلی و 24 هزار واحد تولیدی و با در اختیار داشتن بیشترین سهم پروتئین در جیره غذایی مردم با تامین نیاز سالانه بیش از 5/2 میلیون تن گوشت مرغ نقش به سزایی در امنیت غذایی کشور برعهده دارد. ولی عدم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و نوآوری در این صنعت در کشور موجب چالش‌های زیادی شده است که تأمین امنیت غذایی در کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

با توجه به اهمیت این صنعت در کشور، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراخوانی برای ایجاد سامانه مرجع آمار و اطلاعات زیست‌بوم طیور ایران منتشر کرده است تا با این کار، مسیری مطمین برای ارائه اطلاعات آماری مرتبط با این حوزه ایجاد شود و در اختیار ذینفعانی چون دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، محققان و اعضای هیات ‌علمی، انجمن‌های علمی، شبکه‌های علمی، رسانه‌ها و غیره قرار گیرد و تصویری روشن و گویا از وضعیت فعلی صنعت طیور در کشور ارائه شود.